6.10.2025

Alihankinta goes NATO 2.0-seminaari –ja työpaja 2.10.2025 Tampereella 


Tampereen Messu- ja Urheilukeskus toimi 2.10.2025 näyttämönä Alihankinta goes NATO 2.0 -seminaarille ja työpajalle, joka keräsi yhteen pk-yrityksiä, puolustusteollisuuden toimijoita ja kansainvälisen turvallisuusympäristön asiantuntijoita. Päivän aikana pureuduttiin siihen, miten Suomen NATO-jäsenyys muuttaa liiketoimintamahdollisuuksia, millaisia haasteita puolustusmarkkinat asettavat ja mitä konkreettisia valmiuksia yritykset tarvitsevat kansainvälistymiseen. Finnish Operations Center oli mukana tapahtumassa sekä seminaariosiossa että käytännönläheistä NCAGE-työpajaa vetämässä. 

 

Vuorineuvos Kari Neilimo: Alihankinta- ja pk-yritysten liiketoimintamallit Defence-markkinoilla 

 

Vuorineuvos ja taloustieteiden tohtori Kari Neilimo käsitteli alihankinta- ja pk-yritysten liiketoimintamalleja Defence-markkinoilla. Hän korosti, että kyseessä on poikkeuksellisen laaja ja pitkäjänteisesti kasvava markkina, jonka vakaata kehitystä on harvoin nähtävissä muilla sektoreilla. Kasvun taustalla on kysyntä, joka ylittää tarjonnan, mikä aiheuttaa resurssipulaa ja vaikeuttaa uusien toimijoiden pääsyä markkinoille. Neilimo painotti, että menestyminen edellyttää syvällistä asiantuntemusta sekä kykyä kehittää kestäviä kilpailuetuja; pelkkä standardien täyttäminen ei riitä. 

Markkinoille pääsy vaatii siis erikoistumista, kilpailuetujen rakentamista ja syvällistä osaamista. Lisäksi Neilimo huomautti, että B2G-liiketoiminta on luonteeltaan vaativaa, ja siihen pääsee mukaan vain harvat toimijat, minkä vuoksi kilpailu on erityisen kovaa. 

Neilimo esitti pk-yrityksille seuraavat suositukset: 

  • Erikoistukaa kapeille erikoisalueille. 
  • Panostakaa laatuun ja tietoturvaan. 
  • Rakentakaa vahvoja verkostoja ja hyödyntäkää asiantuntijakonsultointia. 

 

 

Kenraaliluutnantti Kim Jäämeri: Kumppanuudesta jäsenyyteen: Suomen matka ja tulevaisuus NATO:ssa 

 

Kenraaliluutnantti Kim jäämeri käsitteli Suomen puolustuspoliittista roolia ja Naton merkitystä. Hänen mukaansa strategian suunnittelussa on tärkeää valmistautua epävarmuuteen ja jatkuvasti muuttuvaan maailmanpolitiikkaan. Erityisesti riskianalyysit ja niiden hyödyntäminen oman teollisuuden ja puolustuksen tarpeisiin ovat keskeisiä. Jäämeri viittasi myös Yhdysvaltain nykyiseen puolustussuunnitelmaan, joka keskittyy enemmän kotimaan puolustamiseen ja varastojen täydentämiseen, mikä on herättänyt omaa epävarmuuttaan Euroopassa. 

Euroopan on varauduttava puolustamaan itse itseään ilman Yhdysvaltojen tukea. Tämä on merkittävä muutos turvallisuusnäkymään ja asettaa paineita EU:n puolustussektorille. Jäämeren viesti oli selvä: Eurooppa ei voi enää täysin riippua Yhdysvalloista, vaan sen on kehitettävä omaa puolustuskykyään. 

 

Harri Mäki-Reinikka: Viennistä vauhtia talouteen – ulkoministeriön rooli puolustustarvikeviennissä 

 

Vienninedistämisen suurlähettiläs Harri Mäki-Reinikka tarkasteli puheenvuorossaan puolustustarvikeviennin kilpailukyvyn strategista merkitystä. n toi esiin, että Suomen vientikehitys on jäljessä Ruotsista, jossa alan kansainvälinen asema on vahvistunut pitkäjänteisesti. Suomen on hänen mukaansa vahvistettava vientipotentiaaliaan ja kyettävä hyödyntämään tulevaisuuden markkina-avauksia nykyistä määrätietoisemmin. 

Mäki-Reinikka painotti ulkoministeriön asemaa strategisena ja kokoavana toimijana, joka yhdistää alan keskeiset verkostot ja edistää viennin edellytyksiä. Hän arvioi, että puolustustarvikeviennillä on merkittävä kasvupotentiaali pitkällä aikavälillä, mikäli kilpailukykyä vahvistetaan systemaattisesti. Viennin kehittäminen nähtiin olennaisena sekä kansantalouden kasvun että kansallisen puolustuskyvyn tukemisen näkökulmasta. 

 

Hankintajohtaja Millog, Petra Kurki: Toimittajaverkosto puolustusteollisuuteen 

 

Petra Kurki Millogilta esitteli yhtiön toimintaa ja kertoi yleisesti, millaisia mahdollisuuksia yrityksillä on toimia Millogin kumppaneina. Hän korosti, että kiinnostavien tuotteiden ja palveluiden tulee tarjota konkreettista hyötyä ja innovatiivisuutta. Puheenvuoro antoi osallistujille yleiskuvan Millogin toiminnasta ja siitä, millaisia ratkaisuja yhtiö arvostaa yhteistyökumppaneiltaan. 

 

Työpaja, Finnish Operations Center: NCAGE-koodin hakeminen 

 

NCAGE-koodin optimointi nostaa yrityksen profiilin esiin oikeissa kanavissa ja hakutuloksissa, mikä mahdollistaa kohdennettujen tarjouspyyntöjen ja tietokyselyiden vastaanottamisen. Tätä tavoitetta tukemaan järjestetyssä NCAGE-työpajassa yrityksillä oli mahdollisuus joko hakea NATO:n edellyttämä koodi heti paikan päällä tai syventää osaamistaan sen hyödyntämisestä kansainvälisissä hankinnoissa. 

Yritykset, joilla koodia ei ennestään ollut, veivät hakuprosessin läpi Finnish Operations Centerin suomenkielisellä työkalulla ja saivat tukea yleisimpien virheiden välttämiseen. Koodin jo omaaville osallistujille tarjottiin käytännön ohjeistusta lähes 40 000 hankintakategorian viidakossa, jotta yritykset löytyvät tehokkaasti NATO:n hankintakanavista. Työpaja konkretisoi, miten NCAGE-koodi toimii porttina puolustusalan tarjouskilpailuihin, kansainvälisiin projekteihin ja uusiin kumppanuuksiin.

Jos yritykseltäsi puuttuu vielä NCAGE-koodi, voit hakea sitä täältä.

NCAGE-optimointipalvelusta voit lukea lisää täältä.